fredag 21 januari 2011

Gambia - En resa för livet

Då har vi landat på svensk mark igen efter två underbart härliga veckor i varma Gambia land. Kort sammanfattning av semestern kan man beskriva med orden Awsome! Vi har haft det galet bra och inga konflikter oss emellan alls. Vi har hunnit med en massa saker såsom sol och bad såklart men också hunnit med att upptäckt Gambias insida! Vi har upplevt Gambias djurliv med allt från söta små apor till läskiga krokodiler och hyenor samt stora råttor på hotellet! Även så har vi hunnit med att besöka flera marknader där vi fyndade en hel del roligheter!

Vi har också besökt en skola som jag nämde i ett tidigare inlägg, där barnen sjöng för oss och var som tokiga när vi kom. Då vi inte visste i förväg att vi skulle till skolan så glömde vi våra pennor och block som vi tagit med från sverige så vi lovade barnen att komma tillbaka en annan dag. Vilket vi gjorde, då vi också hade köpt med en fotboll till dem. Så glada man såg att de blev när vi kom för att lämna sakerna!

Vi har också varit hem till Lamin en Gambiansk kompis som vi träffade där nere. Då vi fick se hur han bodde och vi blev även bjudna på Afrikansk frukost, lunch och middag av honom och hans familj. Vilken chock det var att få se med egna ögon hur dem bodde. Jag kunde aldrig tänka mig att det var så. Eller visst ni fattar, visst vet jag att Afrikas människor är fattiga men när man får se med egna ögon hur de egentligen bor och lever så får man en smärre chock. Hur bra man egentligen har det här hemma i Sverige, vi har liksom tak över huvudet och mat på bordet varje dag. Till skillnad från många andra människor. Vi hade köpt med oss en massa frukt och grönsaker till hans familj som en gåva och vi hade även med oss lite andra saker som vi inte ville ha med oss hem. Det värmde verkligen att se hur glada man såg att de blev över gåvorna.

Innan vi åkte ner till Gambia så hade vi fått höra en del om det av olika människor som varit där och förväntningarna var inte alls så höga. Men när vi kom fram till hotellet och vi med omedelbar verkan bytt rum, så vi fick ett rum med balkong och även så att Linnea fick sova i samma rum som oss, så kändes det helt ok. Men nu med två veckors erfarenhet av Gambia är min uppfattning helt förändrad. Jag störtgillar Gambia. Skulle absolut kunna tänka mig att åka tillbaka. Nackdelar då, självklart finns det de vart man än åker. Men Gambias nackdelar var absolut människornas påflygighet mot oss turister. Då man knappt kunde gå någonstans utan att få ett gäng efter sig. Men vi lärde oss att hanskas med dem och man vande sig.

Vi landade klockan fyra i morse i svensk tid och kom hem till lägenheten strax innan sex. Vi hade inte fått mycket sömn alls på flyget så vi pumsade i säng ganska så snabbt! Jag kan inte påstå att vi har fått mycket sömn under dessa två veckor då det har varit ganska så svårt att sova på nätterna så i morse när jag kröp ner i min egna säng kände jag ett lyckorus! Så skön säng vi har och inte för att prata om täcket men aw underbart, jag sov som en gudinna! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar